mandag den 10. september 2012

Navn: Tournay Noire
Type: Belgian stout
Bryggeri: Brasserie de Cazeau
Alkohol: 7,6%
Beskrivelse: Denne øl blev hevet så hurtigt ned af hylden, at det eneste jeg bemærkede var at der stod "noire", hvad jeg fra det fåtal af fransktimer jeg nåede at få i folkeskolen kan huske betyder noget i retning af sort. Det var først da jeg puttede flasken i køleskabet, at jeg fik læst det med småt, og der blandt en masse ord på op til flere sprog jeg ikke forstår stod stout. Øllet i sig selv er ganske harmløst. Det byder ikke på den store duftoplevelse, smagen derimod er af flere gode grunde en smagssag. Tournay Noire er sød og blød. Det sidste forstået på den måde, at kulsyren ikke mærkes, den glider ganske enkelt ned uden at det prikker på hverken læber eller tunge. Det søde kammer ikke over, men er lige på kanten af min egen smag. Det er den samme type sødme som den man finder i belgiske trippel og quadruppel øl, men trods det mørke udseende vil jeg vove den påstand, at de fleste vil finde det lettere at drikke en Tournay Noire end noget tilsvarende alkoholstærkt af førnævnte typer. Jeg ville hverken hæve armene i jubel eller dunke hovedet i bordet af bar skuffelse, hvis jeg fik Tounay Noire serveret. Den er ganske sympatisk, absolut en man ikke skal have for mange af, men også et stykke for langt fra min egen smag til at jeg synes det er rigtigt godt.
Indkøbt: Barley Wine (33cl, 32,-)
Karakter: 7