onsdag den 24. oktober 2012

Ørbæk Bryggeri, Dunkel, 5%, Netto 20,- 
Etikettekst: Ørbæk Dunkel er brygget som en let drikkelig øl i stil med den tyske schwarzbier. Det er en mørk frisk og fyldig øl, som vi brygger med mørke malttyper og undergær. Den har smagstoner af ristede malte, Velegnet til det meste mad, let som krydret, Vi anbefaler servering i et pilsnerglas ved 5-8 grader. 
Beskrivelse: Når man skænker Dunkel op forstår man navnet, for Dunkel er mere dunkel end egentlig schwarz. Skummet er tæt, og tæt på hvidt i en farvemæssig stærk kontrast til selve øllet. Jeg siger ikke for meget, hvis jeg antyder at Dunkel er en flot øl at se på når først den er skænket. Når jeg nævner det, er det fordi det er lang tid siden, at jeg har tænkt over, at det visuelle fra tid til anden også spiller ind når der kommer øl på bordet. I tilfældet Dunkel går den visuelle nydelse direkte i smagsløgene, for modsat oplevelsen med Raasteds bud på en schwarzbier, så er Ørbæks forsøg ud i genren et hit. For en sjælden gangs skyld stemmer etiketteksten også overens med øllet. Dunkel er frisk, forfalder ikke til det søde, og de ristede malte overtager ikke kontrollen med øllen, som man eksempelvis oplever det med billige stouts. Jeg kan sagtens se Dunkel serveret til mad, og ville ikke tøve to sekunder med at bringe den på banen som et bud på drikkelse til en solid simreret.Godkendt og anbefalet.