mandag den 19. november 2012

Navn: Chokolade Chili Porter
Type: Chokolade chili porter
Alkohol: 5,8% 
Etikettekst: Glæden ved at brygge øl, er også at eksperimentere og udfordre sine egne og andres smagsløg. Chokolade Chili Porter er netop lavet for at udfordre og vise øllets spændende og mangfoldige verden. Chokoladen og chilien er tilsat både i brygningen og under lagringen.Chokoladen vi har brugt er Callebaut Equador 70% som er en mørk bitter chokolade, der tilføjer øllen en behagelig og lækker eftersamg. Chilien gi'r et ekstra pift.
Beskrivelse: En af Stovts absolutte yndlingsbryggerier leverer et skævt indslag til den mørke ølverden. Normalt refererer udtrykket ”en stærk øl” til alkoholprocenten, men i dette tilfælde tages udtrykket i brug fordi vi har med en spicy størrelse at gøre. Som navnet antyder, så er der chili i brygget, og når det først folder sig ud, så er man ikke i tvivl. Ved første tår gør øllet ikke så meget væsen af sig selv, men efter et par tåre begynder chilien at melde sig, og danner grundlag for en lang og intens eftersmag, der blandet op med lidt ristede toner og en godt afrundet sød chokoladesmag er virkelig interessant. Det er på ingen måde en bælleøl det her, og trods en lav alkoholprocent og 33cl i flasken vil jeg påstå, at man snildt kan være 3-4 stykker om at dele sådan en flaske. Jeg tror faktisk, at jeg vil være frisk og spille dessertølskortet, for jeg gætter på, at Chokolade Chili Porter ville være god som et friskt alternativ til portvinen når risalamanden sendes rundt. Med tanke på al den fedme og sødme man indtager under et julemåltid, så kunne chilien fyre lidt op under kroppen før man skulle rundt om træet. Jeg vil ikke engang prøve, at sætte karakter på Chokolade Chili Porter. Som oplevelse er den god og anderledes, især når man som jeg ikke har prøvet at drikke øl med chili i før, omvendt ville jeg nødig skulle drikke en hel.
Indkøbt: Barley Wine (33cl, 33,-)
Karakter: -