onsdag den 23. januar 2013

Når man lader øjnene rulle ned over udvalget hos Vin-og-gaver.dk så er det side efter side af muligheder, der kan gøre selv den tørstigste sjæl mæt. Stovt har ikke nået at handle der endnu, derfor henter vi hjælp udefra, og præsenterer endnu et gæsteindlæg fra Søren Nielsen, der i efteråret tog tog turen ud til Det Lille Bryggeri for os.

Ølindkøb: Vin-og-gaver.dk  

For et års tid siden var jeg rundt på nettet for at lede efter ølpushere med postordresalg. Jeg fandt nogle stykker, der straks blev gemt i mine favoritter – uden, at jeg dog fik handlet hos dem. Det fik jeg så før jul rådet bod på. Størsteparten af mit julebrygindkøb var klaret hos Det lille bryggeri, men lagret skulle også fyldes op med blandt andet nogle belgiske juleøl, heriblandt Gouden Carolus Noël fra Het Anker, der er blandt mine absolutte favoritøl.

Tanken var, at frem for at slæbe mig en pukkel til hos eksempelvis de københavnske ølpushere, kunne købet klares over nettet. Valget faldt på Vin og gaver, der er en del af Voldby Købmandgård/Vinoble-Favrskov i det jyske.

Der er tale om en klassisk delikatesse-/specialforretning, hvor udvalget, foruden øl, består af vin, chokolade, spiritus og andre dagligvarer. Og alt er valgt med omhu og sans for den gode kvalitet.

Her på bloggen fokuseres der naturligvis på øldelen, og øludvalget hos Vin og gaver er nærmest et kapitel for sig. Jeg har ikke tal på, hvor mange juleøl, danske som udenlandske, de havde på hylderne, men der var mange – jeg ledte ikke forgæves, selvom jeg søgte lidt i afkrogene af juleøl. Priserne er ganske konkurrencedygtige sammenlignet med de fysiske forretninger. Ved langt størsteparten af deres øl er der en kort beskrivelse af øllen – øltype, smag med videre. Nu kiggede jeg jo kun efter juleøl, men ved udarbejdelsen af dette indlæg, har jeg været forbi deres almindelige øl, og det er, om muligt, endnu mere imponerende.

Nå, men ved selve handlen havde jeg puttet for cirka 600.- i kurven og dertil skulle lægges forsendelse, der beløb sig til 79.-. Det må siges at være en fair pris fra Jylland til Ringsted. Ordren blev sendt en lørdag. Tirsdagen efter skrev de, at øllet var sendt og om torsdagen stod det foran min dør. I overensstemmelse med ordren og sikkert og forsvarligt pakket ind.

Ulempen ved nethandel er ofte, at du må undvære den vejledning, du kan få i den fysiske butik, så du skal helst vide, hvad du går efter. Godt nok er hjemmesiden opdelt i danske og udenlandske øl (hvor den udenlandske del igen er landeopdelt), så du er allerede hjulpet lidt på vej. Men omvendt giver det så mulighed for at gå lidt mere på opdagelse.

Vin og gaver er hermed anbefalet, og det er i hvert fald ikke sidste gang, at jeg selv handler hos dem.


Vinoble Favrskov
 v/Voldby Købmandsgård 
Viborgvej 96 Voldby 
8450 Hammel