tirsdag den 26. marts 2013

Bock-tema

HP Bock, 7,4%, Bryggeriet Refsvindinge

Jeg tænkte, at den første bock, der skulle prøves i min jagt på hvorvidt bock er noget for mig, skulle være en ganske almindelig bock.Valget faldt på HP Bock fra Refsvindinge som jeg ved at jeg har fået før, men  hvor min hukommelse kun kan fremvise en tom filmappe, der ikke rummer nogle filer eller dokumenter, der kan fortælle noget som helst om, hvad jeg synes om den. Hvis tjeklisten for en bockøl hedder maltet karakter og sødme, så er der flueben til alle punkter. Umiddelbart slår HP Bock mig som værende ganske mild, og sødmen noget bedre afstemt end den man finder i en standard guldøl. Altså; sød ja, voldsomt sød nej. Jeg er også positivt overrasket, for mine fjerne minder om bock går på en noget mere intens sødme, og en bismag af jern, som havde man fået smurt blod på tænderne. Forstå mig ret, HP Bock er ikke en øl, der vælter din verden i et sanseorgie, men til de seks kroner og halvtreds ører jeg gav for den på bryggeriet, der er det en øl, hvor pris og kvalitet ikke så meget går hånd i hånd, men hvor prisen trods fedtet hår og dårlig hud har scoret langt, langt over evne. Det første skridt i retning af at finde ud af om bock er noget for mig, er i hvert fald positivt. Man er ikke i tvivl om, at man har at gøre med en stærk øl, men den afstemte sødme og den behageligt krydrede smag gør det til en god og lige til oplevelse.