fredag den 29. marts 2013

Bock-tema

Spelt Bock,7%, Indslev Bryggeri

"..and now for something completely different"

Det er en kold kop kaffe, der er på vej ned  i glasset. Farven er mørkebrun tenderende til sort, og skummet vedholdende. Med tanke på at der står spelt på flasken, er det naturligvis en økologisk kop fairtrademokka, som den kun kan skænkes på Østerbro vi har med at gøre. Eller!? Indrømmet, jeg ser en kende rødt når jeg ser ordet spelt, det er for mig et meterhøjt neonskilt, hvor der står politisk korrekthed med blinkende bogstaver. Men spelt er ikke eneste kornsort, der har fundet vej til denne bock, der også har byg, rug og hvede på rollelisten, sidstnævnte nærmest underforstået, da Indslev kun gør sig i hvedeøl I forhold til de tre første forsøgskaniner i bock-temaet, så rykker smagen i en helt anden retning. Væk er det meste af sødme, og den krydrede smag, i stedet er der kontant afregning fra den ristede spelt. Smagen er kraftigt brændt, og fylder godt i munden. Bitterheden er minimal, men tilstedeværende og nærmest bittersød, og mere end de bockvarianter jeg har smagt de seneste dage, minder Spelt Bock mig om en alkoholfattig stout - dog, blandt andet i kraft af sin bittersødme, langt bedre end broderparten af disse. Spelt Bock er virkelig en overraskelse, både fordi den ikke smager af bock, men også fordi jeg havde indstillet mig på, at resten af bock-temaet ville blive en mindre ørkenvandring blandt øl, der var ok, og så ikke meget mere end det. Spelt Bock er så meget mere end det, det er en god øl, jeg kommer til at vende tilbage til flere gange.