onsdag den 20. marts 2013

Det tynde øl: Weissbier, 5%, Ørbæk Bryggeri

Sådan en mandag aften som den i dag, hvor snestormsvarslet stadig gælder og udsatte egne allerede har fået at føle, hvad naturen har fået lyst til at smide i hovedet på os, selvom kalenderen siger forår, der har jeg ladet mig friste af køleskabets eneste strejf af sommer. Hvedeøl er sommerøl. Læskende, letdrikkeligt, ikke for alkoholheftigt og oplagt til udendørs servering på dage, hvor solen slår sig løs. Ørbæks bud på en hvedeøl er så absolut et hæderligt et af slagsen, og lever fint op til ovenstående smøre af gode grunde til at drikke hvedeøl. Skal jeg drikke hvedeøl, så er et de vigtigste kvalitetskriterier øllet skal overholde, at enhver form for citrus i smagen skal holdes på et absolut minimum, varianterne der smager af sur frugtcocktail hører ingen steder hjemme, altså hvis man spørger mig. Ørbæk Weissbier holder sig nogenlunde indenfor rammerne, minimalt for meget til den sure side, men stadig i den bedre halvdel. Den er også en smule tung i betrækket, jeg synes den mangler noget lethed, men er ikke sikker på at alle er enige. Mit gæt er at flere vil sætte pris på fylden og den diskrete citrus i smagen, men ikke mig. Jeg foretrækker hvedeøl, der er helt ukompliceret og synes for eksempel at en ganske almindelig Erdinger er en fantastisk øl. Ørbæk Weissbier burde tiltale de fleste, selvom den er en kende anonym. Den har smag og personlighed nok til at hæve sig over, at være mere end bare godkendt, men er ikke så kompleks, at den skræmmer nogen væk. En fornuftig hvedeøl fra den bedre del af det brede midterfelt.