mandag den 18. marts 2013

Øl og musik går hånd i hånd, de store bryggerier har for længst regnet ud, at musik er en forbandet effektiv måde at markedsføre. Sig ”tak rock” og de fleste vil fange, at det er Royal der tænkes på, og hvor længe har Tuborg ikke gjort noget ved musikken?

En øl med sidevogn.

Nu bliver samhørigheden mellem øllet og musikken taget op på et nyt niveau, når Ring Them Bells i dag udgiver deres debutplade på vinyl og øl. På flaskens etiket finder man en downloadkode, og på pladens b-side er opskriften til den 10% kaffeporter man finder i flasken indgraveret. Løst bemærket, så er det første gang Mikkeller åbner op for kogebogen og offentliggør en af deres opskrifter.

Alt det ovenstående ved man, hvis man har fulgt en smule med, men hvor kom idéen fra, og hvordan blev den omsat til virkelighed? Vi stiller om til efteråret 2011, scenen er Mikkeller Bar på Vesterbro, og blandt de medvirkende finder vi Jan Johansen fra Ring Them Bells, Scott Hatch fra Burnt Toast Vinyl, der udgiver vinylen og deres fælles ven Mikael R. Andreasen som nogle måske vil genkende som manden bag Kloster, samt en masse statister.

Efter et par øl får Mikael den idé, at når nu Jan og Scott begge er fans af Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsøe, der står bag Mikkeller engang var stor Glorybox-fan (Jans gamle band) og Scott har et pladeselskab, så kunne man kombinere de tre ting til et fælles output. Idéen fik Jan til at ringe til Mikkel, og aftalte et møde mellem Mikkeller og Ring Them Bells, hvor idéen blev lagt på bordet og Mikkeller sprang på med det samme.

Jan flasher flasken.

Sceneskift til først i marts 2013, hvor Johannes Dybkjær Andersson, trommeslager i Ring Them Bells, tager telefonen da Stovt ringer. En ting er nemlig, at tanken er tænkt og idéen godtaget, men hvordan går man fra idé til færdigt produkt? Hvad tanker ligger bag, hvordan når man frem til hvilken øl, det er der skal repræsentere musikken og hvorfor udgive sin musik på øl? Johannes forklarer, at Ring Them Bells gerne ville prøve at lege med udgivelsesformatet, og at bandmedlemmerne hver især er vant til at indgå i forskellige kreative fællesskaber. Her var så muligheden for at bryde en barriere ned og indgå i et uvant fællesskab med en brygger og skabe noget helt nyt. Det kan måske virke pjattet at udgive musik på øl, og som et velgennemtænkt markedsføringstrick, men det skal i langt højere grad ses som en leg med de medier, man kan udgive musik på. Ring Them Bells ønsker ikke af følge den jævne strøm, men vil gøre tingene på en ny måde, og bemærker Johannes i en bisætning, det er jo også sådan Mikkeller gør tingene.

Før man nåede frem til at øllet, der skulle forenes med musikken, skulle være en 10% kaffeporter deltog Ring Them Bells i flere ølsmagninger, hvor der blev samlet inspiration. Samtidigt skulle øllet også afspejle musikken, og derfor være mørkt, massivt, tungt, sødt, distinkt, og alt andet end en sommer/pige-øl, men noget varmt og afbalanceret, der ville kunne passe til et old boys hold. Johannes griner lidt, mens han remser op. Det lyder arty, men det var sådan det foregik. Mikkel fik disse tanker, indtrykkene fra ølsmagningerne og en trackliste med, og gik ind til brygprocessen med musikken i baghovedet.

Det færdige produkt er blevet en trekvartsliters flaske, hvor pladens cover pryder etiketten og pladens seks numre kan hentes via en downloadkode. Vinylen har de fem af numrene samlet på a-siden, og på b-siden danner det sjette nummer ramme om opskriften, der er blevet indgraveret ind i vinylen af den amerikanske kunstner Half-Handed Cloud.

Den selvbetitlede debut udkommer i dag som et samarbejde mellem Burnt Toast Vinyl og Mikkeller, og kan bestilles via Mikkellers webshop eller købes til releasefesten på Loppen torsdag den 21. marts.

Følg Ring Them Bells på deres hjemmeside eller via deres Facebookprofil, og se videoen til "Nowhere For Me To Get Lost".