mandag den 4. marts 2013

Navn: Porter
Type: Porter
Alkohol: 7,2%

Etikettekst: Skands Porter er en mørk og kraftig øl, men med en blæd og behagelig aromatisk duft af malt og karamel. Diskret sødme og afdæmpet bitterhed. Øllen er overgæret og ufiltreret efter irske traditioner.
Beskrivelse: Irma er lige lukket i Odense. Det er der flere gode grunde til at begræde, og jeg troede faktisk, at Skands Porter var en af dem. Porteren blev anmeldt i Stovts tidligere inkarnation, og der mener jeg, at den blev anmeldt til at være lidt mere end halvgod. Den holdning er jeg ikke helt på bølgelængde med i dag, hvor den mere fremstår som en halvtyk chokoladestout, der indledningsvis var imponerende bitter (afdømpet bitterhed min bare..), men som langsomt åbnede sig op i takt med at den fik lov til at stå og bitterheden på magisk vis dampede af. Umiddelbart er Skands Porter en øl af den slags, der går tretten af på dusinet, men som typisk koster en tier mindre. Altså en øl, der for så vidt ikke er noget at udsætte på rent håndværksmæssigt, men som får de færreste op af stolen, med mindre de ved, at de har noget bedre i køleskabet. Sammen med et stykke chokolade tror den kunne være okay, men som nu, hvor den står alene som smagsoplevelse, der er en kende tam. Det bliver selvfølgelig heller ikke bedre af, at den i min hukommelse var bedre og derfor skuffer mere end den egentlig burde, derfor er karakteren nok heller ikke helt så slem som ordene.
Indkøbt: Irma (50cl, 29,-)
Karakter: 7